دعاوی جلوگیری از کپی برداری

دعاوی جلوگیری از کپی برداری

دعاوی جلوگیری از کپی برداری

حتماً شما هم چند ماه پیش با یک کپی برداری محض در حوزه IT و اینترنت مواجه شدید. منظورم شرکت نوین نت است که وقتی به دلیل تشابه اسمی به مبین نت، اقدام به انجام تغییرات داد و به برند های‏وب تغییر پیدا کرد، تغییرات اساسی خودش را باز هم کپی کرد! یعنی از یک لوگو در حوزه مشابه استفاده کرد و دقیقا همون لوگو را با همون رنگ برای خودش برداشت.

در خردادماه سال ۹۲ یک شرکت دیگر در حوزه صنعت غذا با کپی برداری مجدد از لوگو ودافون، یک بار دیگر اقدام اشتباه یک شرکت دیگر ایرانی را تکرار کرد و سرمایه گذاری بر روی لوگو دیگران را آغاز نمود. البته کار این شرکت بیشتر از کپی برداری، اقتباس بود. بدین معنا که گویا مدیران این شرکت از دیدن نشان شرکت ودافون الهام گرفتند و اقدام به طراحی برند مشابه با کمی تغییر کردند. شرکت آب معدنی ته تی تاک دنا از خرداد ماه امسال اقدام به تولید آب معدنی نیم و یک لیتری با برند اُ  یا او  نموده است که نشان این شرکت و تشابه آن در پایین آمده است.

البته کاری که حداقل مدیران شرکت آب معدنی کرده اند این است که از دو نشان استفاده کرده اند و دیگر اینکه رنگ های سازمانی و یا به اصطلاح علمی، لباس برند خود را تغییر داده اند و به جای رنگ های سفید و قرمز، از رنگ های مشکی و بژ در نشان خود استفاده کرده اند.

اما ای کاش مدیران ایرانی بدانند که سرمایه گذاری بر روی یک برند، یعنی سرمایه مالی و عمری که برای یک برند می گذارند و همان طور که کسی نمی تواند زمان را برای خود بخرد، برای برند نیز هرگز نمی تواند زمان را بخرد. اغلب مدیران ایرانی در زمان طراحی و ساخت ابتدایی یک برند، صرفا به عنوان یک نشان که بر روی لیبل قرار است درج شود، نگاه می کنند و بیشتر از هویت برندسازی برای محصول و شرکت خود ، به فکر فروش محصول هستند. معمولاً مدیران از این موضوع غافلند که برند سازی صحیح، آینده تجارت آنها را بیمه می کند و رقابت را با سایر برندها را برای آن ها راحت تر می کند.

حال در نظر داشته باشید که اگر همه پرسنل یک شرکت، دارای تعهد به برند باشند و تک تک افراد وظایف خود را به درستی انجام دهند و در عین حال این برند، یک برند کپی باشد، چه خواهد شد.

ثبت برند با حمایت از نام علائم تجاری و نام نشان هر فرد و یا شرکت که از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن و معرفی کالا ها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب کالا را محافظت می کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی قابل تمدیدشدن می باشد محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه ی متوقف کردن و تخلف در این زمینه را دارند تایید میشود از دیدگاه دیگرعلائم تجاری با وسعت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آ نها در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج می دند حفاظت نام و علائم تجاری و همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف مثل متقلبان و سود جویان برای استفاده از علائم مشخص به منظور مصولات ارائه خدمات نامرغوب و بی کیفیت و یا متفاوت می شوند این نظام آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید خرید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

دیگر نگران تقلب و کپی برداری از نام نشان تجاری خود نباشید . با ثبت برند نام و نشان تجاری خود، می توانید مانع از سو استفاده سود جویان از کالا های خود باشید.

 

ما همیشه سعی می کنیم تا بهترین پشتیبانی را برای شما داشته باشیم

هدایت های خود را واجد شرایط کنید و ارزش کلمه ای را که مشتری شما را دوست خواهد داشت ، تشخیص دهید

تماس بگیرید
image
image
image
image